Instagram jest fotograficznym portalem społecznościowym służącym do przechowywania, prezentowania i wymiany zdjęć między użytkownikami. Połączona z nim aplikacja umożliwia edycję zdjęć oraz nakłada na zdjęcia charakterystyczną ramkę kojarzoną ze zdjęciami analogowymi z epoko Kodaka. Kwadratowe ramki z białą obwódką były cechą charakterystyczną Instagrama aż do 2015 roku, gdy to umożliwiono umieszczanie zdjęć także innych formatach. Obecnie używany jest już na portalu klasyczny format 3:4.

Co to jest Instagram i czym się wyróżnia?
Kiedy Facebook w 2012 roku kupował Instagrama za sumę miliarda dolarów nikt nie mógł zrozumieć dlaczego aż tyle kosztuje tak prosta aplikacja. W firmie pracowało wówczas 13 osób, a mimo to serwis miał 100 mln zadowolonych i aktywnych użytkowników. Użytkownicy portali społecznościowych i socialmediów spędzają w chwili obecnej więcej czasu na Instagramie niż na FB. Dla przedsiębiorcy Instagram powinien być w tym momencie alternatywą dla Facebooka. Instagram nie ogranicza tak bardzo zasięgów. Jest bardziej przejrzysty, mniej rozprasza użytkowników, którzy mogą się skupić na naszej reklamie. Na efektownych zdjęciach łatwiej przemycić też produkty lokowane oraz eksponować swoją markę. Podstawową formą przekazu na serwisie są zdjęcia, obrazy, do których umieścić możemy krótki komentarz.
Więc co to jest Instagram ?
Instagram to serwis społecznościowy do dzielenia się zdjęciami. Zdjęcia dodaje się korzystając z aplikacji w smartfonie, natomiast posty można przeglądać także na komputerze. Serwis liczy aktualnie 600 mln użytkowników (wzrost z 500 mln do 600 mln w zaledwie 6 miesięcy! Stan na marzec 2017, a 80% z nich żyje poza USA. Polskich użytkowników na Instagramie jest ponad 3,5 mln, z czego 60% stanowią kobiet. Dominującą grupą wiekową jest 19-25 (starsza grupa niż w przypadku Snapchata). Najpopularniejsze konta należą oczywiście do gwiazd popkuktury i sportu. Swoiste rekordy biją Christiano Ronaldo, Kim Kardashian, Leo Messi czy Beyonce. Na polskim Instagramie króluje Robert Lewandowski. My także możemy mieć kontrolę nad zainteresowaniem, jakie wzbudza nasz blog, starczy uruchomić licznik lajków.
Zobacz również: Like na Instagramie

Czym Instagram różni się od innych serwisów?
Możemy wstawiać zdjęcia (również prostokątne!), filmy (o maksymalnej długości 60 sekund), a także albumy (maksymalnie 10 zdjęć). Jest to portal posługujący się przede wszystkim
Posty można polubić lub skomentować, nie ma możliwości udostępniania postów z innych kont.
Wokół Instagrama powstały przeglądarki zdjęć i setki innych aplikacji dedykowanych, np. do tworzenia obrazkowych notatek , fotografowania jedzenia, zmiany koloru włosów , wysyłania pocztówek , itp.,
Z Instagramem związany jest ruch Instagramers. Fenomenalne zjawisko społeczne – ponad 330 lokalnych społeczności na wszystkich kontynentach, które organizują wspólne spotkania.
Okołoinstagramowy świat
Instagram łączy się też mocno ze światem analogowym: zdjęcia z serwisu można znaleźć m.in.: na kalendarzach, koszulkach, magnesach, torbach. W Polsce powstały takie serwisy jak Instadruk (drukowanie zdjęć z Instagrama w formie plakatów) i Instashirt (koszulki ze zdjęciami z Instagrama). Pojawiły się także specjalne urządzenia do drukowania zdjęć. Sieć też często odwołuje się do Instagrama. Popularne są odwołania do zdjęć i profili gwiazd w prasie plotkarskiej. Ciekawszym zjawiskiem są badania nad hashtagami używanymi na portalu, żeby oznaczać umieszczane tam zdjęcia i albumy. Prowadzone są nawet rejestry najpopularniejszych hashtagów na Instagramie w danym roku.
Nie tylko gwiazdy
Instagram to jednak nie tylko gwiazdy filmów, sportu i osobistości medialne. W serwisie znaleźć można także konta firm, restauracji czy pasjonatów. Częste są albumy ze zdjęciami potraw czy stylizacjami wnętrz, dekoracjami, stylizacjami modowymi. Sporą grupą użytkowniczek Instagrama są „faszionistki” zarówno polskie jak i zagraniczne, które kreują modowe trendy poza wybiegiem mody i wydaje się, że mają większe wpływy niż najlepsi projektanci mody. Choć popularność kont na Instagramie wskazuje na to, że każdy, mający pasję, zainteresowanie i odrobinę samozaparcia może zrobić karierę, wspierając się tym portalem.
Warto zwrócić uwagę, by prowadzić swój profil w ciekawy, estetyczny, ale i zaskakujący sposób. Na Instagramie dominuje strona wizualna i to o nią trzeba szczególnie dbać, rozwijając soje konto na portalu.
Fallowersi
Fallowersi, czyli podążający za, śledzący. Tak określa się osoby obserwujące Twój profil na Instagramie. Aktywni fallowersi są monetą każdego Instagramera, bo to od ich liczby i aktywności zależy, jak szeroki zasięg ma nasz przekaz. Zasięg i popularność przekazu przekłada się wprost na rosnące zainteresowanie naszym portalem ze strony potencjalnych reklamodawców.
Sprawdź również: